Provbrytningen i Fäbodtjärn i full sving

Publicerad den

(AktieTorget: BOTX). Som tidigare informerats i pressmeddelande den 10 juli 2017 har Botnia Exploration och Boliden Rönnskär tecknat ett avtal om leverans av kvarts från provbrytning av den guldrika kvartsmineraliseringen i Fäbodtjärn, Vindelgransele.  Målsättningen är att bryta kvartsen som är en viktig råvara i Boliden Rönnskärs smältverksprocess.

Arbetena är nu i full gång sedan den 19 juli med i huvudsak skogs och markavrymning framför allt av det cirka 1 meter tjocka humuslagret som avskiljs för att återföras i ursprungligt skick när brytningsarbetena är slutförda. Produktionen sker i samråd med sakägare och Rans Sameby som arbetar i området. Samebyn bedriver ingen verksamhet under sommarmånaderna fram till 30 september.

I samband med dikesgrävningarna under sommaren 2016 lokaliserades kvartsgången vilket överensstämde väl med Botnias beräkningar. Cirka 25 ton kvartsblock bröts under dessa arbeten varav cirka 200 kg levererades till LTU för provanrikning. Analyser av detta material har gjorts av ALS Chemex i Öjebyn. Guldhalterna uppmättes till cirka 25 g/t, dessutom med silverhalter på upp till 40 g/t och intressanta kopparhalter upp till ca 0,7 %

I samband med de första tester som utfördes 2017 i Rönnskärsverket analyseras det nedkrossade materialet av kvarts av cirka 20 ton med jämförbara positiva resultat. Följande resultat redovisades:

Guld 21,8 g/ton (+/- 2,7 g/ton)
Silver 40 g/ton
Koppar 0,69 %
Zink 0,96 %
Kvarts (SiO2) 92 %

- Resultaten är naturligtvis mycket positiva vilket överensstämmer med tidigare analyser från diamantborrhål. Den så kallade ”top-cut” sattes vid mineraltillgångsberäkningen till 21 g/t vilket gav en genomsnittlig halt av 8,5 g/t för mineraliseringens övre 100 meter och 5,9 g/t från 100 meter ned till 320 meter längs kvartsgången eller ca 250 meter vertikalt. Mineraliseringen antas fortsätta mot djupet vilket är kännetecknande för denna typ av orogena mineraliseringar. Vi ser nu fram emot spännande resultat från den pågående provbrytningen. säger Bengt Ljung VD för Botnia Exploration.

Nedanstående längdprofil visar positioner och uppmätta guldhalter från tidigare diamantborrhål (vit punkt), resultat från provanrikningen samt utsträckningen av den pågående provbrytningen.

Det tekniska innehållet i detta pressmeddelande har granskats och godkänts av Thomas Lindholm, Geovista och av SveMin registrerad kvalificerad person (QP).

Bengt Ljung, VD – Botnia Exploration
E-post: bengt.ljung@botniaexploration.com

Denna information är insiderinformation som Botnia Exploration Holding AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 augusti 2017.

Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med målsättningen att driva småskalig gruvbrytning med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på AktieTorget (BOTX). För ytterligare information besök bolagets hemsida www.botniaexploration.com.

Se pressmeddelade